Waarom fietsen registreren? 

Omdat de registratie van een fiets eenvoudig en gratis is en bovendien  voordelen biedt.

  • Elke fiets is uniek,  de registratie laat toe om de  gegevens van de fiets zijnde merk, type, kleur, framenummer , foto fiets, kopie factuur, kopie attest van overeenstemming digitaal op internet te bewaren  achter een paswoord.
  • De eigenaar, gebruiker, eventueel slachtoffer van de fietsdiefstal  kan de gegevens van zijn fiets zelf beheren, de status aanpassen, van "in bezit" naar "op te zoeken" als ontvreemd. Wanneer de fiets doorgegeven of verkocht is aan een nieuwe eigenaar geeft men dit in op de website. 

In geval van diefstal kunnen de gegevens van de fiets door de eigenaar of gebruiker  aan iedereen verspreid worden die toegang tot internet heeft. Hierdoor kan iedereen die een bepaalde fiets vindt,  te koop aanbiedt of  wil kopen  nakijken op de website www.bikebank.be of de fiets de al dan niet ontvreemd werd. 

Waarom fietsen labelen?

Het label beschermt een fiets tegen diefstal. Elk fietslabel geeft een aantal gegevens weer: 

  • de website: www.bikebank.eu
  • de unieke bikebanknummer
  • een qr-code   

De qr-code kan mobiel gescand  worden met elke smartphone en leidt naar de gegevens van de fiets en de status van de fiets (in bezit/op te zoeken). De scanning laat toe om de eigenaar een mail/sms te sturen wanneer de eigenaar hiertoe toestemming heeft gegeven. Bij elke scanning van het label wordt geregistreerd waar, wanneer en met welk toestel de scanning is gebeurd. Hierdoor kan een gestolen fiets onmiddellijk gelokaliseerd worden en weet het bikebanksysteem, de eigenaar en eventueel de verzekeraar waar en wanneer de fiets gescand werd.   

Is het label duurzaam? 

De labels zijn gemaakt uit een harde kunststof.  Er is een bescherming over aangebracht met een coating die dubbel zo sterk is als beton.

Waar worden de labels bevestigd op de fiets? 

De labels worden zoveel mogelijk op dezelfde plaats bevestigd. Aan de hand van "een mal"  wordt steeds dezelfde duidelijk zichtbare plaats aangeduid op het kader, bovenaan of aan de linkerzijde . Er is voorzien in een tweede identiek label dat op een min of meer verborgen plaats onderaan de fiets bevestigd wordt. 

Hoe wordt het label bevestigd?

Voorbereiding: 

  • de kader ter hoogte van de stuurpen waar plaats vrij is wordt stofvrij gemaakt, mal kleven,
  • mal kleven =  een niet permanente kleefstrook met een opening ter grootte van het label 
  • grondig reinigen:eerst met een bijgeleverd stukje spons, nadien met alcoholdoekje 
  • de strip onderaan het label wordt vrijgemaakt en het label op de vrije plaats in de mal geplaatst
  • de bijgeleverde coating wordt gemengd in een mengschaaltje, grondig roeren en aanbrengen
  • een bijgeleverd stukje gaas op het label aanbrengen en laten doorschijnend worden 
  • eventuele uitlopers van de coating verwijderen en mal verwijderen 
  • 24 uur laten drogen bij een temperatuur van 18°
  • tweede identieke  label idem dito onderaan de fiets.

Is het mogelijk om het label te verwijderen?

Volledig niet-verwijderbaar bestaat niet in deze wereld. Alle labels kunnen verwijderd worden, ook al zijn ze zoals de onze met een coating dubbel zo sterk als beton beschermd.  Iedereen met relatief zwaar materieel kan een label verwijderen doch op de fietskader zullen steeds sporen achterblijven.  
Gezien de labels steeds op dezelfde plaats aangebracht worden is een beschadiging, (herspuiten) of een sticker op die plaatsen een aanwijzing dat de fiets van verdachte herkomst is. Een koper die ter goeder trouw is  wordt afgeschrikt door de mogelijke verdachte herkomst van de fiets.  De framenummer  en eventuele graveernummer van de fiets dienen eveneens aangepast of verwijderd te worden. Hierdoor is het moeilijker om de fiets te verkopen en daalt de waarde van de gelabelde fiets voor de dief of potentiële koper (heler).   

Waarom een label en niet graveren?

Graveren heeft 2 nadelen: 

  • gravering kan niet digitaal gelezen worden
  • door de gravering verliest de fiets voor de fabrikant de waarborg. 

Bovendien kan ook een gravering hersteld worden. Door de juiste plamuur en verf kan een gravering ook ongedaan gemaakt worden.
Elk jaar worden in Europa tienduizenden auto's gestolen. Deze auto's zijn voorzien van meerdere onuitwisbare chassisnummers.  En ondanks deze chassisnummers worden de wagens ontvreemd en doorverkocht.
Het is duidelijk dat een onuitwisbaar nummer geen garantie is dat de wagen niet gestolen wordt.
Ook een framenummer op een fiets kan vervalst worden. Bijkomend probleem is dat de framenummers niet altijd op dezelfde plaats worden aangebracht.   

De coating van de labels - een type van epoxy

Epoxyharsen vormen een groep polymeren met een belangrijke toepassing in coatings. Het is een tweecomponentenlijm  en wordt voor vele toepassingen gebruikt, zowel industrieel, huishoudelijk als in de luchtvaart. Hij kan aangebracht worden als afdeklaag (coating), maar ook in combinatie met glasvezel

De lijm is in 1939 ontwikkeld door IG Farben  in Duitsland.

Epoxy is een thermohardende kunststof. Tijdens de productie is epoxy dun-vloeibaar en leent zich voor het impregneren van vezelmateriaal. Na uitharding noemt men de combinatie met glasvezel of andere vezel composiet. Composieten zijn licht en sterk, weer- en waterbestendig en worden onder andere toegepast in boten. Daarnaast wordt epoxy gebruikt als basis voor veel producten. Een paar voorbeelden daarvan zijn epoxylijm/epoxyhars, verf, vloeren en printplaten.

Epoxy heeft een druk- en treksterkte die twee keer groter is dan die van beton Door zijn vloeistofdichtheid kan het worden toegepast in vele bewerkingen, waaronder als vloertoepassing. Zowel in de industrie als in de esthetische markt vindt dit materiaal zijn weg. Nadeel is wel dat epoxy onder UV-licht verkleurt. Om deze reden wordt er vaak gebruik gemaakt van een UV-blocker, dit vermindert vergeling. De gebruikte epoxy die wordt gebruikt door Bikebank is voorzien van een uv-blocker.

Gezondheidsrisico:

Bij  gebruik steeds handschoenen en veiligheidsbril dragen.

Het gebruik van Epoxy is niet zonder gezondheidsrisico.  Eén op de vijf verwerkers ontwikkelt een allergie als de epoxy nog niet volledig is uitgehard. Bekende allergische reacties zijn eczeem, roodheid en zwellingen. Daarnaast is de verharder  bijtend en kan hij  brandwonden veroorzaken. De dampen die vrijkomen tijdens de verwerking kunnen schadelijk zijn voor de luchtwegen en de  ogen. Hierdoor kunnen een luchtwegallergie, ademhalingsproblemen of astma ontstaan. De oplosmiddelen kunnen blijvende schade toebrengen aan het zenuwstelsel, lever, nieren en hersenen.

Eens de epoxy  uitgehard zijn er geen risico's meer voor  mens  en natuur